Poniższy test jest wynikiem poszukiwań
papieru idealnie nadającego się do precyzyjnego rysunku
cienkopisami/tuszografami. Jest też pewnego rodzaju uzupełnieniem innego
testu dotyczącego w gruncie rzeczy tej samej tematyki:
http://blog.rysownik.com/index.php/wielki-test-cienkopisow/
(autorowi wielkie dzięki), który to zresztą stał się też inspiracją dla
mnie. Rysownik który zamierza zanurzyć się w nieznane dotąd tereny
rysunku cienkopisami i pisakami stanie niechybnie przed koniecznością
doboru materiałów. Wybór papieru nie należy do najłatwiejszych. Ja wiem,
że na upartego to nawet na papierze toaletowym można rysować i też
będzie. Ale tu chodzi jednak o jakość wykonania i wysoki stopień
precyzji. Mowa o rysunku finelinerami o
rozmiarach 0,05, 0,1, 0,3, 0,5 mm. Większość osób, podobnie jak ja zacznie od
bloków technicznych. No i ok, ale rysunek (nazwijmy go ogólnie)
artystyczny ma swoje ekstremalne potrzeby. I o to też chodzi w moim
teście- aby przetestować odporność na różne, wymagające techniki
rysunku, podczas pracy najcieńszymi z cienkopisów.
Zapraszam.
Wybór bloków/papieru:
Jest to zestaw powszechnie
dostępnych bloków, od najtańszych po te wyspecjalizowane. Różnica
pomiędzy papierem bywa spora podobnie jak cena, ale jak wykażę poniżej,
nie zawsze tani blok oznacza, że cokolwiek zaoszczędzimy. Wybierając
bloki unikałem papierów fakturowych. Jest tylko w teście jeden taki:
Canson Student. Wszystkie bloki w formacie A4. Zestaw testowy to:
Nomico Blok Techniczny
Herlitz Blok Techniczny
Daler Rowney Fine Grain Drawing
Daler Rownet Marker Pad
Letraset Bleedproof Marker Pad
Canson Blok Techniczny
Canson Student Blok Akwarelowy
Canson Illustration
Metody testu:
Przede wszystkim są to różne
techniki rysowania, od prostych kresek, po dynamiczne szybkie
pociągnięcia, cieniowania, wypełnienia. Jest test gumki (który sprawdza
jak dobrze papier trzyma tusz), test 5 sekund (który ma sprawdzić czy
papier nie ma tendencji do nadmiernego picia tuszu i rozlewania go)
polegający na przytrzymaniu cienkopisu w jednym punkcie papieru przez 5
sekund, oraz najcięższy test nazwany roboczo testem "kudełka". Polega na cieniowaniu kolistymi ruchami. W centrum
kudełka linie przecinają się najczęściej oraz gromadzi się tam najwięcej
tuszu. Powoduje to rozmakanie papieru i jego rozszarpywanie przez
końcówkę cienkopisu. Żaden z poniższych papierów nie przeszedł tego
testu w pełni. Oczywiście nie dyskryminuje to żadnego z nich, pokazuje
tylko stopień odporności na taką technikę. Testy wykonywane tuszografami
Sakura, UniPin i Uchida w rozmiarach 0,05, 0,1, 0,3, 0,8.
Oceny: od 1 do 6
NOMICO Blok Techniczny

To
chyba najprostszy i najpospolitszy blok techniczny. Papier bardzo suchy i lubi się napić,
oj lubi, szorstki do tego niesłychanie, rysuje się po nim jak po
asfalcie. To jedyny papier z testowanego zestawu który ssie tusz niczym
bibuła. Pisząc po nim odnosi się
wrażenie, że cienkopis wypisuje się w oczach. Lecz to nie tylko przez
jego tuszochłonność, ale także dlatego, że z
papier po prostu zatyka cienkopis. Z papieru z łatwością uwalniają się
też nitki, które uczepiają się końcówki, i powodują różne niespodzianki.
Jeden z najtańszych i najgorszych w teście, mimo że bardzo dobrze znosi
gumowanie, i nie poddaje się łatwo w teście kudełka.
Cena: ok 3zł,
ilość arkuszy: 10,
gramatura: 170
Stosunek cena/jakość: 3/6
Ocena ogólna: 1/6
HERLITZ Blok Techniczny

Drugi
pospolity i powszechnie sprzedawany blok, dostępny również w sieci
Empików. Cenę też ma empikową. Jego największą zaletą jest spora
wytrzymałość na ścieranie. W końcu to niemiec. Czasami puści jakąś
nitkę ale nie tak jak poprzednik ale równie jak on suchy i
miękki. Rysuje się po nim lepiej niż po Nomico, ale szału nie ma.
Papier lubi się napić tuszu, choć nie ma tendencji do jego rozlewania.
Szybsze kreski łatwo się urywają, cienkopis idzie z jakimś takim oporem.
Od biedy mógłby być, jednak nie jest to dobry papier.
Cena: ok 7zł,
ilość arkuszy: 10,
gramatura: ok 120 (tak na oko bo nie podano)
Stosunek cena/jakość: 1/6
Ocena ogólna: 2/6
DALER ROWNEY Fine Grain - Drawing

Papier
do rysunku, ale także do tuszu i ilustracji. Papier nie jest fakturowany, ale
mimo to bardzo szorstki (pewnie po to, aby lepiej łapać ołówek). Nie
puszcza żadnych farfocli, które mogłyby się przylepić do cienkopisu.
Tusz się na nim nie rozlewa, ale też się go jakoś w ogóle nie ima.
Szybsze kreski wyglądają jakbym je zrobił jakimś wypisanym flamastrem
szkolnym. Dość łatwo się strzępi w teście kudełka. Tusz zbyt łatwo daje
się zgumować. Cena jednak przystępna, więc jeśli ktoś szuka bloku do
tuszu i ołówka zamiennie to jest to być może dobry wybór. Daler Rowney kosztuje 12 zł, ale ma aż 30 arkuszy, co
porównując do niemieckiego Herlitza czyni go o wiele tańszym. Kartka
tego papieru to tylko 40gr (w najtańszym i najgorszym Nomico cena za
kartkę wynosi 30gr, a kartka Herlitza to aż 70gr).
Cena: ok 12zł,
ilość arkuszy: 30,
gramatura: 120
Stosunek cena/jakość: 4/6
Ocena ogólna: 3/6
DALER ROWNEY Marker Pad

No
to pora na cieniasy, czyli bloki o niskiej gramaturze - 70g/m2,
dedykowane do markerów i pisaków. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że tak
cienki papier nie wróży nic dobrego. Nic bardziej błędnego. Jedynie w
czym ustępuje ten bloki papierom technicznym, to odpornością na
strzępienie, i może słabszą przyczepnością tuszu (przejawia
tym, że tusz lekko ściera się gumką). Marker Pad pod każdym innym
względem jest lepszy od poprzedników. Nie pije tuszu, ale też nie
pozwala mu się rozmazywać. Jest gładki, co powoduje, że cienkopis
prowadzi się leciutko i swobodnie. Szybkie kreski dobrze wyglądają, nie
urywają się. Po prostu dobrze się po nim rysuje. Małym mankamentem może
być sama grubość papieru.
Wiotkość 70 gramowego papieru nieraz przeszkadza. Zwłaszcza kiedy trzeba
coś wygumować. Należy wtedy uważać, aby papieru nie pozaginać. Taki
cienki papier jest też lekko prześwitujący. Zaletą, zwłaszcza tego modelu jest większa
ilość kartek, nie będziemy zatem musieli go często kupować a i cena za
kartkę jest naprawdę dobra, bo wynosi tylko 40gr. To tyle co poprzednik,
a papier o wiele lepszy. Generalnie Daler Rowney Marker Pad jest
bardzo dobry i godny polecania.
Cena: ok 16zł,
ilość arkuszy: 40,
gramatura: 70
Stosunek cena/jakość: 5/6
Ocena ogólna: 4/6
LETRASET BleedProof Marker Pad

Nieprzemakalny
papier, drugi z "cieniasów" o gramaturze mniejszej od kartki do
drukarki, klasyk i podobno papier najczęściej używany przez
profesjonalistów. Potwierdzać może to jego zabójcza cena, jest to bowiem
najdroższy blok z całej ósemki. Staje się ona jednak akceptowalna jeśli
policzymy koszt jednego arkusza. Wychodzi 60gr, co czyni anglika
tańszym od o wiele gorszego "hitlera"! Jeśli chodzi zaś o rysunek, to
właściwie większość z tego co napisałem o poprzedniku mógłbym napisać
też tutaj. Papiery te są bardzo do siebie podobne strukturą, taka sama
gramatura, podobna gładkość, choć muszę przyznać, że Letraset jest chyba
troszkę bardziej śliski. Blok z dinozaurem wypadł też trochę lepiej w
teście kudełka. Generalnie to bardzo dobry, cienki i śliski papier.
Cena: ok 30zł,
ilość arkuszy: 50,
gramatura: 70
Stosunek cena/jakość: 4/6
Ocena ogólna: 4/6
CANSON Blok Techniczny

Miejcie
się na baczności wszelakie bloki techniczne bo oto nadchodzi "technik"
od Cansona! I pod każdym względem bije Nomico i Herlitza na łeb. Nie
jest to w prawdzie profesjonalny papier do rysunku, i nawet nie aspiruje
w tym kierunku, ale biorąc pod uwagę jego cenę, najniższą w całym
teście i nie najgorszą jakość, to jest to tania alternatywa do
wszystkiego. Oporność na ścieranie ponadprzeciętna (w przypadku cienkopisu
0,05 nawet bardzo dobra, ciężko było nim naruszyć strukturę papieru, i
jeszcze ciężej było w to uwierzyć). Dobrze też trzyma tusz. Niestety,
jak przystało na papier techniczny- dość suchy i miękki, co utrudnia
prowadzenie ładnej, płynnej kreski. Papier stawia zbyt duży opór.
Podobnie jak w Herlitzu tusz lekko matowieje. Chcąc uzyskać dobrą czerń
trzeba będzie nie raz poprawiać. Gdyby nie to, mógłby spokojnie
konkurować z najlepszymi i o wiele droższymi papierami. Ma on za to
najlepszą cenę za arkusz papieru, jedyne 24gr.
Cena: ok 2.40zł,
ilość arkuszy: 10,
gramatura: 180
Stosunek cena/jakość: 6/6
Ocena ogólna: 3+/6
CANSON Student - Akwarelowy

Tak
właśnie, blok akwarelowy, fakturowany. I tylko dlatego, że jego
jedynego miałem już wcześniej, i czekając aż dotrą zamówione, pozostałe
bloki, w międzyczasie rysowałem właśnie na nim (np. to:
http://tomaszkowal.pl/images/stories/Ilustracje/2013/paths/path_3_web800.jpg)
Jeśli przeszkadza faktura można malować na odwrocie. Z drugiej strony
papier jest prawie gładki. Akwarelowy francuz ma przyzwoitą gramaturę
czyli aż 250g/m2. Daje to stabilność podczas pracy, papier jest sztywny i
nie ma tendencji do krzywienia się tak jak "siedemdziesiątki". Papier jest lekko kremowy w
odcieniu. Mimo, że stworzony pod farby wodne, dość łatwo dał się
rozmoczyć i rozdłubać w teście na ścieranie. Jest twardy, co jest pożądane w
pracy z tak precyzyjnymi narzędziami, w związku z czym dobrze się po nim
rysuje. Kreska jest zgrabna, choć momentami może zbyt mało jednolita.
Cienkopis prowadzi się po nim dobrze, w miarę gładko choć z lekkim
oporem. Tusz nie daje się łatwo zmazać gumką. Jest to pozycja godna
polecenia, nawet mimo wysokiej ceny za arkusz, wynoszącej aż 1zł.
Cena: ok 10zł,
ilość arkuszy: 10,
gramatura: 250
Stosunek cena/jakość: 4/6
Ocena ogólna: 4/6
CANSON Illustration

Na
koniec jeszcze jeden blok wiodącego francuskiego producenta. Papier ten
stworzony został specjalnie pod pisaki, cienkopisy, markery i wszystkie
typowo ilustratorskie techniki. Zafoliowany, z zachęcającą okładką, z
której młoda dama, narysowana niczym przez samego Roya Lichteinsteina,
spogląda na nas w grymasie zdziwienia, a może podniecenia, sygnalizując ,
że mamy do czynienia z produktem bardzo profesjonalnym. Sprawdźmy czy
jest tak w rzeczywistości. Na początek- solidna gramatura: 250g/m2 - już
jest dobrze. Spodziewamy się po nim odporności na wilgoć a jednak dał
się ostatecznie "rozdłubać" w teście ścierania. Ale tak jak napisałem na
początku, żaden z testowanych papierów sobie nie poradził z tym w pełni.
Cienkopis prowadzi się po nim gładko, ale z lekkim oporem, narzędzie
nie "ucieka" z toru, nie wbija się w papier. Kreska jest wyraźna, a
czerń głęboka. Papier jest bardzo twardy. Tusz potraktowany gumką może się nieco matowieć. Arkusze mają
taki nietypowy, lekko kremowy, charakterystyczny odcień. Może nieco
odstraszać cena 13zł za 12 arkuszy, co daje nam rekordowy wynik 1,08 zł
za arkusz. Niemniej, jeśli wziąć pod uwagę solidną gramaturę, to warto
byłoby przeliczyć koszt papieru licząc nie za arkusz, ale za gram. Wtedy
wychodzi to dużo korzystniej w stosunku do poprzedników. Ale nie to
jest najważniejsze, bo jeśli papier jest dobry to warto dać za niego
więcej. A czy francuski specjalista od ilustracji jest warty swojej
ceny? Moim zdaniem jak najbardziej. Polecam z czystym sumieniem i sam
nie raz jeszcze go kupię, zwłaszcza w większym niż A4 formacie.
Cena: ok 13zł,
ilość arkuszy: 12,
gramatura: 250
Stosunek cena/jakość: 5/6
Ocena ogólna: 5/6
Podsumowanie.
A więc jaki papier wybrać? Zdecydowanie odradzam bloki techniczne, zwłaszcza
Nomico, który jest po prostu badziewny,
Herlitza
też odradzam, bo nie dość, że jest kiepski to jeszcze drogi, jak
zresztą widać wyraźnie w tabeli. W prawdzie francuski "technik" wypadł
lepiej od tych dwóch, ale moim zdaniem na papierach technicznych po
prostu źle się rysuje, zwłaszcza tymi najcieńszymi cienkopisami.
Przypominam jednocześnie, że testowałem papier pod kątem rysunku
artystycznego. Dlatego polecam z czystym sumieniem
Canson Illustration. Jako alternatywę można polecić także tańszy
Canson Student Akwarela
(aby uniknąć faktury możemy rysować na odwrocie kartki). Te dwa są
najgrubsze, co jest w moim odczuciu bardzo istotne. Natomiast bardzo
dobre jakościowo i przyjemnie śliskie są "siedemdziesątki", czyli
Daler Rowney Marker Pad i Letraset Marker Pad, przy czym ten pierwszy jest tańszy i wcale nie gorszy. Oba bloki świetnie sprawdzają się przy "szybkim" rysowaniu.
NAJLEPSZE: 1 Canson Illustration, 2 Letraset Marker Pad
NAJGORSZE: 1 Nomico, 2 Herlitz
Odcienie i faktura testowanych papierów:
Mam nadzieję, że test się przyda nie tylko mnie. Dzięki za
uwagę, proszę o komentarz i zapraszam również do innych działów mojej
strony. Pozdrawiam
No comments:
Post a Comment